SELAMAT DATANG KE LAMAN INI

ASSALAMUALAIKUM....Terima kasih kerana mengunjungi blogger saya ini...sudi kiranya membaca catatan dari minda seorang guru bimbingan dan kaunseling. Semoga apa yang dipaparkan dapat membantu anda dalam menjalani kehidupan seharian. Apa yang baik datangnya dari ALLAH SWT, manakala yang buruk itu datangnya dari kelemahan saya sendiri..FIKIR...................FIKIRKAN...........DAN FIKIRAKANLAH

DOAKU....

"Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku; dan mudahkanlah bagiku tugasku; dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, dan kurniakanlah aku ilham dari sisi-Mu agar apa yang ku kongsikan di sini terletak dalam redha-Mu; dan peliharalah penulisan ini, serta si penulisnya, juga pembacanya agar kami sentiasa taat pada perintahMu dan tidak gentar dalam menegakkan agama-Mu."

Islamic Widget

Islamic Clock

Rabu, 3 Ogos 2011

SEMUT


Seekor semut terjatuh ke dalam lopak air. Ia terkapai-kapai bersendirian. Seluruh kakinya digerakkan walaupun sudah satu jam berlalu. Ia masih lagi mencuba bergerak ke tepi lopak. Namun kudratnya tidak mampu membawa ia berenang ketepian. Jika ia bersuara, siapakah yang akan mendengarnya?.




Begitulah jeritan batin manusia. Ada berbagai masalah yang menghimpit perasaan. Ada luka di hatinya. Ada rengekkan yang sayu mendayu. Entah bila akan henti kerisauan hatinya.

Bila kita solat... adakalanya rintihan di dalam hati itu masih ada. Masalahnya ialah ia hanya menjadi Tayangan gambar atau berbagai lintasan perasaan. Rintihan ini tidak di arah ke tempat yang betul. Sedangkan ia berada di hadapan Allah tapi masih lagi memikirkan bagaimana hendak lepas dari masalah sama.

Sepatutnya ada rasa malu dengan Allah. Jika dalam solat kita seperti sedemikan. KeAKUan diri itu masih ada untuk menjadi tuhan dan seolah Allah tidak mampu menyelesaikannya.

Jika ia berfikir yang Allah itu tuhannya yang mendengar rintihan nescaya ia tidak mempunyai perasaan tersebut. Sebaiknya bila seseorang berdiri di hadapan Allah ia berusaha untuk hanya mengingati Allah. Hinggalah masalah itu hilang dan fana kerana mengingati Allah. ِAllah telah berfirman :

أقم الصلاة لذكري

Lakukanlah solat itu untuk mengingati Daku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan