SELAMAT DATANG KE LAMAN INI

ASSALAMUALAIKUM....Terima kasih kerana mengunjungi blogger saya ini...sudi kiranya membaca catatan dari minda seorang guru bimbingan dan kaunseling. Semoga apa yang dipaparkan dapat membantu anda dalam menjalani kehidupan seharian. Apa yang baik datangnya dari ALLAH SWT, manakala yang buruk itu datangnya dari kelemahan saya sendiri..FIKIR...................FIKIRKAN...........DAN FIKIRAKANLAH

DOAKU....

"Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku; dan mudahkanlah bagiku tugasku; dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, dan kurniakanlah aku ilham dari sisi-Mu agar apa yang ku kongsikan di sini terletak dalam redha-Mu; dan peliharalah penulisan ini, serta si penulisnya, juga pembacanya agar kami sentiasa taat pada perintahMu dan tidak gentar dalam menegakkan agama-Mu."

Islamic Widget

Islamic Clock

Selasa, 7 Jun 2011

KAUNSELOR "ON AIR"....DI RADIO


KESUNYIAN memandu biasanya aku bisingkan dengan memasang radio. Aku suka dengar lagu, tak kira jenis muzik, dengar ceramah agama dan celoteh pendengar di udara. Aku kurang minat dengar celoteh DJ. Anda tentu tau mengapa sebabnya. Celoteh pendengar selalunya menghiburkan. Mereka bersungguh-sungguh bercerita pengalaman, masalah dan juga memberi komen-komen membina.

Cuma ‘potong stim’ bila DJ selalunya mencelah. Aku faham kalau DJ menyampuk untuk juruskan perbualan agar tak tergelincir dari topik. Tapi kalau mencelah untuk memperlawak dan mempersenda komen pendengar, itu kureng menyelerakan telinga.

Baru-baru ini aku terdengar satu siaran radio swasta. 2 DJ di udara. Mereka mengemukakan satu topik mengenai pengorbanan yang paling besar dilakukan oleh seseorang. Satu panggilan masuk. Si gadis menceritakan bagaimana dia sanggup berkorban untuk jadi isteri kedua kepada seorang lelaki yang dicintai. Dialognya lebih kurang begini...

DJ1: Awak pasti ke lelaki tu sayangkan awak?
G : Dia cakap, dia sayangkan saya.
DJ2: Dia cakap aje… awak tau tak awak akan jadi orang gaji dia?
DJ1: Awak tau tak bila dia kawin dengan awak, awak kena basuh baju, masak nasi dan jaga anak-anak isteri pertama dia?
G : Takkanlah macam tu…
DJ2: Kalau awak nak kawin dengan dia, berikan syarat… suruh bini pertama dia basuh baju awak dan masak nasi untuk awak pulak!
G : (Ketawa) Ada satu lagi perbualan di sebuah stesen berbahasa Inggeris.

Satu panggilan anak dara sunti (cam dari nada suaranya) disambut oleh DJ bertugas.
ADS: 
I hate my mum. She will get mad when I go out to meet friends…DJ : No, girl. You shouldn’t hate your mum. She is concerned about you, about your well being. No mother hate their kids. You must listen to what she says. But never, never hate her…etc, etc, etc...


*Dialog-dialog tidak verbatim. Tak ingat sebiji-sebiji, tapi lebih kurang begitulah…
JELAS, DJ-DJ di stesen radio menganggap mereka boleh bercakap apa sahaja tanpa mengerti perasaan si pemanggil di luar sana. Di stesen berbahasa Melayu tu, kedua-dua DJ menganggap, masalah berat seorang gadis itu sesuatu yang boleh dilawak-lawakkan. Mereka fikir, pendengar yang lain akan terhibur dengan cara ketawa sahaja.

Sebenarnya, bukan ketawa sahaja yang boleh menghiburkan. Perasaan simpati, empati, bimbang, prihatin dan berduka juga boleh membuatkan seseorang pendengar itu ‘terhibur’ dengan meneroka segenap lubuk perasaannya tatkala mendengar, kerana manusia mempunyai beratus-ratus jenis perasaan. Rasa geli hati, lalu tertawa, hanya satu daripada cabang perasaan.
DI STESEN berbahasa Inggeris itu pula, DJnya terus berleter kepada anak gadis yang menyuarakan rasa benci(sebenarnya, bosan) terhadap ibunya. Si DJ, dengan suara otokratik, terus bercakap, jangan itu, jangan ini dan lain-lain lagi sehingga si remaja itu terdiam sampai panggilannya diputuskan! DJ yang berasa puas, bukan si pemanggil!
BETAPA PUN, saya berpendapat ia bukan kesalahan di pihak DJ semata-mata bila menjalankan psychotherapy tanpa mereka sedari. Penerbit rancangan sendiri perlu mengerti isi dan inti rancangan yang mereka cipta. Kemudian, DJ-DJ perlu dipandu agar mengendalikan rancangan sebegitu dengan lebih profesional. Narrative therapy yang menggunakan komunikasi secara dialog, seperti di udara, boleh menyebabkan klien (pemanggil) menjadi lebih murung, setelah hamburan perasaannya tidak selesai (unfinished business). Malah, dia mungkin lebih malu kerana masalahnya didengar oleh ribuan pendengar lain.
JUSTERU itu, pihak pengurusan stesen radio perlu menghantar DJ-DJ yang mengendali rancangan sebegitu ke kursus kaunseling agar mereka empatik terhadap pemanggil. Tidak mustahil, rancangan yang dikendalikan dengan lebih terarah akan mendapat rating yang lebih tinggi bila ramai yang ingin mendapat idea menyelesaikan masalah masing-masing dengan mendengar masalah orang lain.
Pendengar bukan sahaja nak dengar lagu dan ketawa sepanjang masa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan