SELAMAT DATANG KE LAMAN INI

ASSALAMUALAIKUM....Terima kasih kerana mengunjungi blogger saya ini...sudi kiranya membaca catatan dari minda seorang guru bimbingan dan kaunseling. Semoga apa yang dipaparkan dapat membantu anda dalam menjalani kehidupan seharian. Apa yang baik datangnya dari ALLAH SWT, manakala yang buruk itu datangnya dari kelemahan saya sendiri..FIKIR...................FIKIRKAN...........DAN FIKIRAKANLAH

DOAKU....

"Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku; dan mudahkanlah bagiku tugasku; dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, dan kurniakanlah aku ilham dari sisi-Mu agar apa yang ku kongsikan di sini terletak dalam redha-Mu; dan peliharalah penulisan ini, serta si penulisnya, juga pembacanya agar kami sentiasa taat pada perintahMu dan tidak gentar dalam menegakkan agama-Mu."

Islamic Widget

Islamic Clock

Khamis, 7 Julai 2011

Gentlemen sejati...

Seorang lelaki gentlemen tidak akan buang tabiat dengan tolong menarik kerusi untuk pasangannya atau membuka pintu kereta untuk pasangannya . Ianya mengingatkan saya kepada sesetengah spesis binatang jantan yang sanggup melakukan apa sahaja untuk mengawan dengan spesis binatang betina . Lepas mengawan blah..
1. Hargai wanita bukan buat wanita rasa dihargai
Inilah kesilapan terbesar yang sering dilakukan oleh kaum wanita . Mereka terlalu mahukan rasa ingin dihargai sedangkan apa yang penting adalah lelaki yang merhargai wanita . Lelaki yang membuatkan wanita rasa dihargai adalah berbeza dengan lelaki yang merhargai wanita .
2. Tahu kemampuan diri
Seorang lelaki yang gentlemen sentiasa berfikir menggunakan akal bukan nafsu . Lelaki yang gentlemen jika mahu membelanja seorang gadis dia akan ukur kemampuan sendiri . Tidak ada sebab untuk seorang lelaki gentlemen menyusahkan diri sendiri untuk memenuhi kehendak kaum wanita sedangkankeperluannya sendiri tidak terurus.
3. Popular di kalangan orang tua ?
Biasanya seorang lelaki yang gentlemen mudah dikenali oleh orang tua . Kerana sifat semulajadi bagi seorang lelaki gentlemen untuk menghormati orang yang lebih tua daripadanya . Lelaki yang gentlemen biasanya mudah bergaul dengan orang tua .
…..
Tetapi ! Lelaki yang gentlemen biasanya tidak akan membiarkan kaum wanita untuk melakukan sesuatu kerja yang lebih dari lelaki atau melakukan sesuatu yang kasar . Jadi perkara biasa jika kaum wanita duduk di meja makan dan lelaki order kepsi . Aku pun buat semua tu .
Takder mencarut-carut
Klu setakat nak cakap ” Anda ibarat bulan bla bla bla ” atau ” awaklah satu-satunya bla bla bla ” tapi bila dah putus cakap “B#rch , F#ck . bla bla bla ” Baik tak payah laaa .
Lihat gaya tuturnya lelaki yang gentlemen tidak akan menggunakan bahasa yang mencarut walaupun bersembang sesama lelaki !
Hanya berdua
Lelaki yang gentlemen tidak akan menggunakan orang tengah atau orang ketiga dalam menyelesaikan masalah . Jika dia mahu no anda dia akan minta terus dari anda ! Jika dia bergaduh dengan anda , percayalah orang yang terlibat hanya anda dan dia . Orang ketiga tidak diperlukan .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan