SELAMAT DATANG KE LAMAN INI

ASSALAMUALAIKUM....Terima kasih kerana mengunjungi blogger saya ini...sudi kiranya membaca catatan dari minda seorang guru bimbingan dan kaunseling. Semoga apa yang dipaparkan dapat membantu anda dalam menjalani kehidupan seharian. Apa yang baik datangnya dari ALLAH SWT, manakala yang buruk itu datangnya dari kelemahan saya sendiri..FIKIR...................FIKIRKAN...........DAN FIKIRAKANLAH

DOAKU....

"Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku; dan mudahkanlah bagiku tugasku; dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, dan kurniakanlah aku ilham dari sisi-Mu agar apa yang ku kongsikan di sini terletak dalam redha-Mu; dan peliharalah penulisan ini, serta si penulisnya, juga pembacanya agar kami sentiasa taat pada perintahMu dan tidak gentar dalam menegakkan agama-Mu."

Islamic Widget

Islamic Clock

Khamis, 13 Januari 2011

UBAH DIRI JADI BAIK....GUANE GOK..??

Gambar Hiasan aje



Untuk kita nak berubah jadi lebih baik dalam perhubungan sesama manusia, kita perlu ada contoh ikutan. Sebagai orang Melayu beragama Islam, contoh ikutan paling baik adalah Nabi Muhammad s.a.w.
Kaji sikap Baginda, ikuti lalu praktikkan menjadi sikap sendiri. Saya cadangkan, baca buku motivasi bertajuk “Menjadi Seperti Muhammad” terbitan PTS, ditulis oleh Aa Gym.
Kita sudah mencuba untuk jadi baik pada setiap orang di sekeliling kita, tapi sikap baik kita tu bertahan sekejap saja kerana kita jadikannya sekejap, bukan bertahun-tahun lamanya. Sikap yang baru ambik masa untuk diterima orang sekeliling, mungkin berminggu, mungkin berbulan-bulan.
Ia juga mengambil masa untuk diterima oleh diri kita sendiri. Untuk menjadi baik dalam masa yang lama, jangan pernah cuba berhenti berbuat baik, berkata yang baik-baik, berfikir yang baik-baik, bersangka yang baik-baik.
Terus meneruslah baik. Nampakkan yang Anda tekad mahu berubah jadi semakin baik lalu terus menerus bertambah baik.
Masalahnya..kiita dah berbuat baik, tapi fikiran kita dan hati kita penuh dengan sangkaan-sangkaan buruk berisi rasa sangsi. Kesannya, kebikan kita tu dibalas dengam keburukan-keburukan yang kita tak sangka. Apa yang kita buat mesti mau selari dengan apa yang kita fikir dan apa yang kita rasa.
Biar kita buat baik lalu perbuatan kita tu membuat kita rasa bahagia, membuat kita merasa gembira. Andai kata kita berbuat baik kemudian kita merasa tertekan setiap kali melakukan kebaikan, itu petanda besar kita langsung tak dapat mengubah diri kita menjadi lebih baik.
Hati kita masih kotor. Kita perlu lebih banyak mencuci hati supaya jadi lebih bersih.
Orang sekeliling amik sedikit masa untuk menerima perubahan Anda kerana mereka tertanya-tanya apa sebabnya dan untuk apa tujuannya. Perubahan yang dibuat tu biarlah berterusan, elak untuk jadi sekejap-sekejap saja. Barulah orang sekeliling boleh terima kemduian barulah diorang boleh jadi rapat ngan Anda.
Orang baik susah dicari. Apabila Anda berkelakuan baik, bersikap baik dan memilih untuk bercakap yang baik-baik sahaja, Anda ibarat sebutir emas di dalam lautan lumpur. Ramai orang akan dekat ngan Anda, baik sebaik-baiknya pada Anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan