SELAMAT DATANG KE LAMAN INI

ASSALAMUALAIKUM....Terima kasih kerana mengunjungi blogger saya ini...sudi kiranya membaca catatan dari minda seorang guru bimbingan dan kaunseling. Semoga apa yang dipaparkan dapat membantu anda dalam menjalani kehidupan seharian. Apa yang baik datangnya dari ALLAH SWT, manakala yang buruk itu datangnya dari kelemahan saya sendiri..FIKIR...................FIKIRKAN...........DAN FIKIRAKANLAH

DOAKU....

"Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku; dan mudahkanlah bagiku tugasku; dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, dan kurniakanlah aku ilham dari sisi-Mu agar apa yang ku kongsikan di sini terletak dalam redha-Mu; dan peliharalah penulisan ini, serta si penulisnya, juga pembacanya agar kami sentiasa taat pada perintahMu dan tidak gentar dalam menegakkan agama-Mu."

Islamic Widget

Islamic Clock

Sabtu, 25 September 2010

SAKITNYA HATI BILA TAHU DIRI DIUMPAT..

Dahulu, umpatan ataupun gosip hanya dibisikkan dari mulut ke mulut. Ia disebarkan di kedai-kedai kopi, di majlis kenduri kendara ataupun pertemuan kumpulan-kumpulan kecil. Andainya diri kita diumpat, besar kemungkinan kita tidak tahu langsung apa yang berlaku. Mungkin kita dapat rasa bahawa diri kita tidak disenangi apabila masing-masing cuba menyembunyikan sesuatu apabila kita mendatangi mereka. Namun, setakat itu sahaja rasa tidak sedap di hati kita. Seiring masa berlalu, umpatan itu akan dilupakan dan kita jadi senang hati semula.

Berbeza dengan keadaan di hari ini di mana umpatan mengenai diri kita dilakukan dengan beraninya, bukan sahaja oleh mereka yang mengenali kita, malah dilakukan oleh mereka yang tidak kenal langsung dengan diri kita. Satu ketika dahulu, golongan artis adalah satu-satunya golongan yang diumpat melalui dada akhbar sebelum berlanjutan ke TV.

Kini, bukan sahaja golongan artis, malah golongan ahli politik, mereka yang terkenal dan diri kita yang tidak terkenal langsung pun menjadi bahan umpatan. Internet menjadi medan mengumpat yang paling popular pada hari ini kerana sesiapa pun boleh mengumpat dan mengata sesiapa pun mengikut sesuka hati seseorang.

Namun, oleh kerana internet boleh diakses oleh semua orang, maka kita akan tahu juga siapakah yang mengumpat kita. Beza kali ini dengan keadaan dahulu ialah, jika dahulu orang yang mengumpat kita bersembunyi untuk tidak dikenali, kini di pengumpat begitu bangga memperkenalkan diri dan latar belakangnya.


Mengetahui diri diumpat memang sakit.
Tetapi mengetahui siapa orang yang mengumpat kita
itu lebih memedihkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan